Ett knäpptyst brandlarm

Idag har jag nästan inte haft några lektioner. Jag ska förklara varför.
Hela förmiddagen, innan lunch alltså, hade vi brandkunskap (vi kallar det för det nu). Det kom två brandmän från en brandstation för att berätta vad man ska göra med bränder och så och vad som händer när det börjar brinna. Vissa delar var intressanta, som när de pratade om hemska bränder, bla. en när 63 ungdommar dog, medans vissa delar blev lite långtråkiga.

Mitt i svenskan (som vi hade direkt efter lunch) började det plötsligt lukta bränt/rök, men vi hörde inget brandlarm. Dock visste vi att under våra brandövningar sen i sexan så har vi inte hört något brandlarm, så vi misstänkte det iallafall. När alla branddörrar stängdes igen helt plötsligt blev det bekräftat och ingen fattade vad man skulle göra. Några gick runt och skrek att brandlarmet gick, några lärare skickade ut oss elever och vissa sa åt oss att stanna. Det slutade med att vi fick gå ut. Ute är det snöstorm och många hade inga jackor eller skor. Det blev alldeles fullt av folk på nedersta våningen av skolan av folk utan skor.

Efter bara några minuter fick vi komma in igen, men man fick inte gå till en viss avdelning av skolan, den avdelning där vi har våra skåp. Svenskan hade tagit slut under den tiden och det var dags för spanska, så man fick gå dit utan att kunna hämta några böcker. Våran spanska blev inställd kom våran lärare och sa, och vi skulle gå hem. Men eftersom det var avstängt vid våra skåp gick inte det. Det kom fler brandmän och de skulle vädra innan vi fick gå till dom, och det kunde ta mellan fem minuter och en timma, inget vi elever blev glada för.

Jag vet inte exakt hur länge vi fick vänta, men efter ungefär 40 minuter var det tillräckligt lite rök kvar så att vi kunde hämta våra saker.
Tydligen var det så att någon hade satt eld på någonting i en papperskorg, enligt rykten var det en tygbomb, men det behöver inte vara sant. Några sa iallafall att de hörde en smäll, så något sådant var det väl. Det hände inget allvarligt som tur var, utan elden hann släckas.

Hur kan en skola ha ett brandlarm som inte ger ifrån sig ett ända ljud? Och varför har inte skolan gjort något åt det när de har vetat om det. Jag tror vi har haft tre brandövningar sedan jag började i min skola, och under de tre gångerna har ingen kunnat höra larmet någon gång. Det är ju jättefarligt!


Dessutom blev det kaos när vi skulle ut, ingen visste vilken utgång vi skulle ta.


Kommentarer
Postat av: Matilda

vill du få publicering på min blogg.... gå bara in och läs inlägget "vill du synas på min blogg".



kram!

2010-01-27 @ 16:59:53
URL: http://matildasimonette.blogg.se/
Postat av: Johanna :)

Vi hade brandlarm en gång och då hördes det inte på bilden så vår mentor ringde till oss och sa att vi måste gå ut. Det är ju jättefarligt!

2010-02-16 @ 17:48:36

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0