Karlshems höstlovsläger!

Nu är jag hemma igen! Jag har haft några jättebra dagar, även fast inget kan slå förra höstlovslägret.
Jag har lite bråttom så det blir bara lite snabbt nu ^^

Torsdag: När vi kom dit så betalade vi och allt sånt, sedan blev det utdelning av sovrum och vi fick bädda. Jag hamnade med de äldra tjejerna, i min ålder, i samma rum som förra året. Jag hade tillochmed samma säng, haha. Iallafall, vi var fem stycken i det rummet, tre i det brevid och två i andra rummet brevid.
Det blev historieberättning av Aud, alltid lika kul att höra vad hon berättar! Hon har varit med om så himla mycket saker så även fast man varit där många gånger förut får man alltid höra nått nytt! Hon berättade också om hästarna och sa att de flesta stora ponnys de hade hemma var pigga meddans de små var snälla. Vi fick inte hästarna nu utan hon frågade lite saker först och så, hur mycket vi hoppat och vad vi brukar rida för hästar.
På kvällen så satt alla och pratade innan vi somnade ^^

Fredag:
Frukosten serverades klockan nio och en halvtimma senare fick vi hästarna! Jag fick Seguir (Sigge), en stor andalusisk dponny.
Vi fick mocka när vi ätit klart och det är inte kul att morgon mocka, haha. Jag är inte heller van vid ströt de har där så då blir det lite extra jobbigt också, haha.
Sedan var det iallafall (äntligen) dags för ridning. Första passet var dressyr för att vi skulle lära känna hästarna. Vi jobbade med skänkelvikningar på medellinjen, volter och ja.. Andra saker för att lära känna dem. Jag märkte snabbt att han var väldigt känslig i munnen, det kändes nästan som att jag red med lösa tyglar när jag red som jag skulle på honom, men det verkade iallafall fungera för han gick i en fin form ^^ Galoppen var dock ingen succé, hehe. Sigge var.. Lite konstig, haha. För det första var han lite rädd för allting, han stannade och tittade på allt och när man då drev fram honom sparkade han bakut/stegrade lite/bockade, haha. Han var också väldigt sur av sig (även fast han aldrig skulle kunna bita någon, han låtsas bara) och han gick ständigt med öronen slickade bakåt, haha. När vi då kom till galoppen hade han ingen lust alls Och blev extra fånig. Det gick dock bättre efter att par fattningar (Vi red en övning som innehöll många) och det tackar jag för!
Efter passet så skrittade vi skittrundan som man alltid gör efter att man ridit och sedan fixade vi hästarna och åt lunch.

Efter lunch var det dags för någonring jag inte kommer ihåg, hehe. Jag tror vi fixade lite med hästarna, kanske lite stalltjänst, och sedan fick vi bygga bana, det var nämligen dags för lite hoppning!
Markarbete var det vi hade, men vi hoppade rätt mycket. Banan såg ut så att man vände rätt upp och på direkten kom ett hinder, sen var det et galoppsprång till ett till hinder och sedan tre galoppsprång till ett tredje hinder, så det blev som en (lätt) kombination. Vi började med att hoppa i trav där man fattade galopp över en bomm innan första hindret och galopperade över de andra. Det gick väl okej för mig, han har en stor galopp och jag kom lite ur balans för han hoppade lite roligt, haha. Jag är inte heller van vid att hoppa många hinder efter varandra så ja, det var nog inte så snyggt, hehe.
Efter det så höjde de lite, vi slutade väl på kanske 60cm som max, och vi hoppade lite fler gånger. Sedan byggde Aud (ridlärare) upp två hinder på långsidan och vi skulle räkna galoppsprång. Nu blev Sigge (äntligen) jättepigg och första gången gick det ltie väl fort och det blev sex galoppsprång. Jag testade en gång till och då blev det sex½. På tredje försöker lyckades vi dock med sju och sedan så byggde hon ihop det så vi tog det på fem istället, roligt! ^^

Vi hade teori på kvällen och pratade om utbilningsskalan och gick sedan över till att berätta historier och äta pepparkakor, haha. På kvällen satt alla och pratade igen ^^

Lördag: Vi red dressyr på morgonen och det gick bättre än dagen innan. Sigge var mycket piggare (eller så visste jag hur jag skulle rida honom...) och allt kändes bättre. Vi jobbade med ett försteg till öppna idag (tror jag det var), att flytta hästen som i skänkelvikning på fyrkanten då den ska gå på tre spår. Efter ett par försök gick det ganska bra men han var lite seg på att ta skänkeln ibörjan. Jag minns inte riktigt vad vi mer gjorde (hehe) men det var en bra lektion, tror jag ^^
Jag och en tjej jag delade rum med, Andrea, hade lunchtjänst och fick alltså laga lunchen. Det blev klibbris och fiskpinnar, haha. Det gick iallafall att äta och ingen klagade ^^

Efter lunch byggde vi bana igen och sedan var det dags för hoppning, på riktigt den här gången! Det blev lite olika hinder, vanliga räcken, oxrar och lite annat kul. Vi började emd att hoppa fram på ett kryss som stod på snett igenom, det var en rätt snäv sväng och Sigge blev rätt pigg så det var lite svårt, dessutom när det var så man var tvungen att rida förbi hörnan han hatar, haha. Det gick iallafall bra och de höjde krysset så att vi fick hoppa lite till. Efter det la de till ett till hinder på det, ett hinder som stod någon meter innanför fyrkantsspåret så direkt efter snettigenom-hindret gick man på det. Det var en oxer som kanske var 60cm högt, jag minns inte såhär efteråt, haha. Vi hoppade sedan vidare på en annan snettigenom linje med två hinder efter varnadra, kanske tre galoppsprång mellan. Här höjdes hindrerna lite men jag vet inte vad de landade på.
Vi hoppade lite mer hinder och så jag inte kommer ihåg och sedan var det dags att hoppa på en solfjäder (heter det så?). Vi hoppade alltså på volten och längst in på hindret avr det smalt och ju längre ut man kom blev det bredare så man kunde välja var man ville lägga sig. Eftersom Sigge var rätt så stor så la jag honom ungefär i mitten på den och det fungerade bra. Hindret var ca 70cm och vi kom på det två gånger var på den breda delen, sedan gjorde vi omhoppningssväng och kom mer på det smala.
Sist skulle de som ville få hoppa en gång till och först hoppade de lite mindre ponnysarna och sedan när det bara var jag och en tjej med egen häst kvar höjde Aud hindret till 90cm! Det högst jag hoppat förut är sjuttio som även fast jag vet att nittio inte är högt för många så är det jättehögt för mig!
Det var iallafall jättekul, även fast det kändes lite konstig att komma mot ett lite högre hinder, haha. Sigge, som hoppar som en gud, hoppade glatt (med öronen strukna bakåt) med en bra fart, även fast han sparkade bakut mot kameran (vi blev filmade) när jag drev på honom, haha.

Efter det så plockade vi undan banan, fixade hästarna och åt middag. På kvällen blev det ännu mera prat och jag har för mig att vi hade jättekul, haha. Det blev lite kvällslekar också som jag mest kollade på på men det var också kul.

Söndag: Vi gick upp lite tidigare för att hinna rida tidigt men ridbanan var så frusen att det inte blev ridning förrens på eftermiddagen. Vi hade stalltjänst på morgonen och fick morgon mocka. Jag fick också tömma en box, sopa ur den och fylla på med ny torv, som tur var fick jag lite hjälp, annars hade det tagit evigheter!
Vi åt mellis sedan för vi skulle iväg på en clinic och vi fick klämma in oss fem stycken i baksätet på en bil när vi åkte dit, haha. Clinicen var med någon dressyrryttare som visade olika dressyrsteg och utbilning från unghäst till grand prix. Hästarna var superfina, såklart, och det var kul att kolla på.

När vi kom hem red vi dressyr på ridbanan. Vi skulle egentligen bara rida fyra pass men eftersom det fanns tid över fick vi rida det här femte. Det började med att jag red Sigge men han var så ömfotad (de hade tagit av honom skorna) att han knappt kunde gå så jag fick byta till den lilla cponnyn Dixi! Först blev jag inte så glad men oj vad fle jag hade, haha. Hon var så himla söt, även att rida, och det var riktigt roligt. Dixi är bara en ungponny men hon var ändå sjukt duktig! Vi gjorde skänkelvikningarna på hörnlinjerna och gud vad fint hon kunde gå! Några av skänkelvikningarna blev verkligen jättebra, vilken duktig liten ponny! Vi gjorde några i trav också och då var det lite svårare, hon förstod inte riktigt vad jag ville så det blev itne lika snyggt, haha. Vi red även serpentiner och små volter. Några volter var på kanske fem meter och vi red i trav, det kanske låter konstigt men det var.. bra. Vi red hela passet utan stigbyglar och hon var jättemjuk (men bred) i traven. Vi gjorde också halter på medellinjen från trav och de blev också jättebra! Hon lyssnade jättebra och ställde sig rätt med benen och hovarna, snacka om en duktig liten ponny!
Vi skrittade skrittrundan, borstade av hästarna och satte på dem deras täcken igen, sedan var det dags för middag. När vi ätit klart gick vi för att packa och sen.. Ja, dags för hemfärd!

Sammanfattning:
Jag har haft en jättebra helg! Poppy är fortfarande min favorit av karlshems-hästarna men jag tror jag gillar Sigge (och Dixi) mer än iallafall GP. Människorna på lägret var bra och trevliga och vi hade det bra tillsammans. Ridpassen var bra och hoppningen var rolig! Dock måste jag klaga lite för dte var såå kallt! Jag har sovit i två par strumpor, sockor, mjukisbyxor, långärmad tröja, kofta och i sovsäck och ändå har jag frusit jättemycket! Det fanns bara ett element i alla rummen (som lät som en blandning mellan en gräsklippare, en dammsugare och en hackande skiva, hela nattem..) och man frös när man gick och la sig och frös när man gick upp. Det har varit kallt överallt ute också.
Men jag har iallafall haft det jättebra! ^^




Seguir
"Sigge" är en andalusisk ponny på 147 cm, och har en maxvikt på 60 kg.
Han är en svårriden ponny som kräver en tålmodig och engagerad ryttare -
en riktig enmanshäst. Men kommer man överens med honom och kan
utnyttja hans kapacitet är han en riktig blänkare med stor utstrålning och
personlighet. Sigge är lättlastad och trafiksäker.

- Text från karlshems uthyrningssida

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0