Dressyrkurs på Karlshem

Nu är jag hemma och åh vad jag har haft det bra. Jag ska försöka berätta lite kortfattat om dagarna ^^

Fredag: Vi kom dit precis till fem för det var en himla massa köer. Alla hade redan gått in och så (lite tidigare) så det slutade med att vi (jag och Johanna) fick veta allt lite efter de andra, men det var vi inte ensamma om. Vi fick reda på att vi skulle sova i hönshuset med Veronica som var på samma läger som jag förra året och hennes kompis Hedda. Jag och Johanna fick också välja mellan hästarna Penny och Poppy. Hon frågade om någon av oss var vana med sura hästar för att Poppy kunde vara elak och Johanna sa inget så jag sa ja, haha. Jag fick alltså Poppy och Aud (hon som äger allt) gav mig tillåtelse att smälla till henne med vad jag än hade i handen om hon började dumma sig. Johanna fick Penny som stod i spiltan brevid Poppy.
Vi red i den sista gruppen och hade då mycket tid att borsta hästarna på. Poppy var verkligen grinig, haha. Hon var jättesnäll ena sekunden och andra världens monster. Iallafall, hon lyckades sparka mig rätt på knät en gång men inte mer än så.
Jag minns inte så mycket av ridpasset mer än att det var roligt. Hon var riktigt fin att rida, både seg och pigg och känslig men inte för känslig ^^ Vi värmde först upp i alla gångarter och sedan gjorde vi lite skänkelvikningar över kvartslinjerna och sedan fortsatte vi med galopp ur skänkelvikningarna. Poppy var verkligen sjukt fin och duktig. Hon var lite seg fram tills galoppen kom in, då tyckte hon det var jättekul, haha.
På kvällen åt vi tacos och sedan fick vi gå till våra stugor. Vi pluggade lite i min stuga men sedan blev det mest prat och så ^^

Lördag:
Vi hade stalltjänst klockan åtta och jag fick mocka stora stallet och sedan kratta hela stallplanen. Det tog lång tid, haha.
Vi hade Aud som ridlärare och hon var precis lika bra som jag mindes henne, och Poppy var lika fin som dagen innan. Vi hade skänkelvikningar på medellinjen och en massa mer saker som jag inte riktigt minns, men det var roligt. Poppy var jätteduktig och fin och det var så himla kul att rida henne. Jag minns inte så mycket av det här passet (hehe) men vi red i ungefär en timma och hann jobba en massa. Johanna fick byta till Dixter då hon och Penny inte kom så bra överens, haha ^^
Vi hade teori sen och vi hade lite ridlära om olika saker och sedan tror jag det var lunch. Efter lunch så kom Aud på att vi skulle göra äppelkaka så då gav vi oss ut på äppeljakt. Det låter kanske lätt men vi var tvugna att hitta 27 fina äpplen på marken, vi fick inte ta från träden. Sedan fick vi skala alla äpplen med lite smått konstiga skalare innan det blev dags att gå till stallet för att rida igen.
Det här passet jobbade vi mycket med bakdelsvändningar men även en del andra saker som jag har svårt att minnas. Även detta var lilla Poppy duktig på och det var lika kul att rida henne som vanligt (och "som vanligt" är alltså de två gånger jag ridit henne innan).
Vi fick skritta hästarna till hagen och Poppy var verkligen sjukt skön barbacka. Dessutom var det jättekallt ute och då blev det ännu mysigare med värmen från henne. Hon skulle stå i en hage på andra sidan skogen så det blev en tur i skogen, jättemysigt! Det var en rätt brant och stenig nerförsbacke och en gång snubblade hon rätt ordentligt så det var mer tur än skicklighet att jag inte åkte av, haha.
När vi var tillbaka från hagen var det stalltjänst och jag fick skotta båda ridbanorna. Man ska alltså, med hjälp av en spade, platta till hela ridbanan så att det inte längre är något spår. Efter ett tag blir det sjukt jobbigt, haha.
Vi åt middag, hade lekar i gula huset (rita,gissa,spring där jag fick rita bla. prinsessan viktoria och ni kan ju fatta hur det såg ut och charader där jag bara gissade) och sedan så satt vi alla uppe på höskullen och Aud berättade historier. Hon har varit med om en himla massa saker och det är alltid kul att höra hennes berättelser.
Vi gick sedan till stugan, slogs om lite chips (stackars Johanna) och hade lite mer kul innan vi gick och la oss.

Söndag: Jag och Johanna skulle fixa frukosten men hann bara plocka fram porslin och sånt innan vi var tvugna att hämta in hästarna. Eftersom hästarnas hagar är en bit bort så fick vi åka lastbilsflak dit men gå hem, haha. När vi åt frukost fick vi höra schemat för dagen och min grupp (vi var förresten fem stycken) skulle rida först, redan om en kvart! Poppy hade självklart rullat sig ordentligt (i lera) så vi hade det rätt stressigt, men vi hann. Detta pass så jobbade vi mest med förvänd galopp, lite skänkelvikningar och att flytta bakdelen på volt. Poppy var sådär fin som hon alltid varit och blev riktigt pigg i galoppen ^^ Den förvända galoppen gick bra, det blev bara fel (alltså rätt) galopp en gång för att jag inte var tillräckligt koncentrerad så att det blev väldigt vingligt, men de andra gångerna gick det bra.
Vi hade stalltjänst efter ridningen och jag och Johanna fick skotta gödselstacken vilket inte direkt var kul, haha. De har även gätter på karlshem och några fick i uppdrag att städa deras små hus. Saken är bara den att en av de här gätterna är agresiv av sig och gillar att stångas så det var roligt att kolla på, haha. De fick locka bort dem och såfort de vände om så sprang de ur hagen så fort som möjligt, och gissa om det såg kul ut! Haha, jag är nog rätt nöjd med att få skotta gödsel iallafall.
Efter det så var det lunch (som jag och Johanna fick fixa, hehe) och sedan teori. Vi hade lite dressyrsnack och tävlingsvett eller vad man ska kalla det och det var sjukt tråkigt, jag somnade nästan. Efter det skulle gruppen där Veronica och Hedda red i rida och jag fick låna Heddas systemkamera för att fota henne och gud vad kul det var! Jag tog en himla massa bilder och filmade och jag hoppas att man iallafall kan se vad de föreställer ^^
Efter det hade vi stalltjänst igen och vi fick mocka skullstallet och fylla på vatten på lite ställen. Efter det gick vi för att packa (snyft). Vi var också tvugna att städa och vi delade på en massa godis och chips under tiden, hehe. Efter det var det iallafall mellanmål och vi fick glass för att någon fyllde år. Föräldrarna började också komma och det var bara att säga hejdå till varanda och ja, åka hem.

Jag måste säga att jag har haft ett riktigt bra läger. Lektionerna har varit bra och lärorika och Aud är den bästa ridläraren jag ridit för. Vi har haft kul även när vi inte ridit, i stugan, stallet och jag har en massa roliga citat och händelser i huvudet men det här inlägget skulle bli himla långt om jag skrev ner dem, dessutom tror jag de förlorar sin rolighet när man skriver ner dem (som tex. min smarta kommentar "Vad ska du med ett j till i nej?" i en trött ögonblick då jag inte kunde stava, hehe).
Och jag måste säga att Poppy är, bortsätt från Silver såklart, den ridlägerhästen jag gillat mest och ändå hade jag henne bara i tre/två dagar, fyra ridpass. Även fast hon var så grinig att göra iordning så tog ridningen igen det då hon var sjukt fin. Mjuk i munnen var hon och det var självklart skönt. Hon var arbetsvillig, duktigt och helt enkelt sjukt fin. Om jag inte hade Silver skulle jag vilja hyra henne, så fin var hon. Hon var också så söt då hon blev så himla pigg när man skulle galoppera, hon tyckte det var kul.
Lilla, söta och underbara Poppy, tack för dem här dagarna och jag kommer sakna dig!


Poppy. Jag vet att hon inte syns så bra men jag hinner inte leta upp någon bra bild nu, har lite bråttom. Hon bar iallafall en d-ponny som känns rätt liten att rida (som typ Curt, haha) och med världens bredaste rumpa. Hon är en skäck men mest svart, bara lite vita fält + benen.
Mer bilder kommer imorgon när jag har tid ^^

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0