Nanook, tredje passet. Varning för långt och tråkigt inlägg

Jag red Nanook idag, tredje och sista gången. Han var supersnäll att göra iordning honom men jag hade honom vänd i spiltan då jag inte vill utmana lyckan genom att sadla honom ovänd. Men det verkade nästan onödigt, han hade öronen framåt när jag sadlade och drog sadelgjorden, haha.
Ridningen iallafall. Vi började med att rida fram på lite volter och så i skritt och trav (kan säga något fel, dåligt minne ju ^^). Sedan red vi som ett timmglas med skänkelvikningar eller hur man ska säga. Skänkelvikning från ett hörn till medellinjen (till x) och sedan därifrån flytta ut till nästa hörn igen. Man gjorde likadant på andra sidan, alltså blev det som ett timmglas. Bra övning, tycker jag, då hästarna blev lösgjorda i båda sidorna och så.
Vi gjorde likadant i trav sedan och red lite mer på volter och så.
Nu till.. Hur det gick. Enligt Carro var mina skänkelvikningar skitbra och perfekta, han gjorde tydligen helt rätt i både skritt och trav efter ett par gånger, när jag hittat knapparna. Han var duktig på volterna och så också. Sedan så.. Ja, jag vet inte riktigt vad jag ska säga. Jag tycker inte att det gick bra för.. Nää, går inte att förklara, haha. Det låter tillochmed konstigt i mitt huvud. Men Carro sa att han var skitfin och det var han väl. Eller inte skitfin men helt okej-fin. Han gick i form faktiskt, mycket. Han blir så himla mycket finare då, fast haha, det blir ju typ alla hästar. Nanook är ju, som jag sa förra veckan, felbyggd/byggd i nerförsbacke och har urusel kondis så när vi hade ridit skänkelvikningar nästan hela lektionen och han flyttat exakt som han skulle och gått i en fin form (jag upprepar bara carros ord, ingen får ta det som skryt eller nått för jag vet att jag inte rider bra) så lixom.. Han orkade inte mer sen, haha. Första galoppen gick inte alls bra. Han ville bara slängtrava in i den och det får han ju inte göra för mig så det tog ett tag innan det blev rätt, då var han fin iallafall. Andra galoppen (det var bara två, haha) var i slutet av lektionen, nästan sist, och då var han.. Helt död. Hahah, han orkade inte ens slängtrava, istället försökte han stanna och backa. Det slutade med att jag helt enkelt fick driva honom i galopp, ha helt långa tyglar, riktigt.. skänkla (inte snyggt då, haha) och använda spöt och ändå orkade han knappt, haha. Galopperade något varv och sedan fick det vara bra, annars skulle han väl stupa, haha.
Travade av honom sen, lättridning. Han var verkligen jättetrött, orkade knappt gå (eller springa) och var rent ut sagt skitjobbig. Mellan sina små ryck han fick gick han väl bra iallafall ^^

Oj vilket lång inlägg det blev! För den som inte orkar läsa hela (eller inte fattar ett skit): Jag red Nanook. Vi red skänkelvikningar största delen av lektionen, i skritt och trav och åt båda hållen. Enligt ridläraren blev de perfekta. Han gick i form i båda skritt och trav men i slutet var han så trött att han inte orkade mer, haha ^^





Måste bara skriva lite till. Efter lektionen skötte jag om honom, såklart. Vände inte på honom eftersom jag tycker att han ska få vila och så. Jag stod och borstade honom i en halvtimma och fan vad han mös, haha. Han var supergosig, gav mig massa pussar, ville bli kliad hela tiden och en massa sånt. Stod verkligen och borstade länge och.. Mysigare och snällare häst får man leta efter, haha. Jag satt nästan där och skrattade när jag såg hans varningsskylt och allt sånt där. Jag vet att han har blivit snällare än han var förut men många inser inte att han är så här himla snäll. Gick förbi en ridlärare som verkade oroad över att jag höll på med honom utan att vända honom eller något men.. Det behövs ju inte?
När jag äntligen borstat klart honom, kliat honom ungefär överallt tills mina armar var döda och kratsat hovarna tvättade jag i hans spilta. Vattenkoppen och krubban var äckligt smutisga, verkligen hemskt smutsiga.. Nu är det iallafall rent ^^ Han var jätteintresserad när jag stod där och tvättade och skulle komma och butta hela tiden för att se vad jag höll på med, haha.
För att avsluta det här: Jag gillar verkligen inte att rida Nanook, det gör jag inte. MEN jag gillar att sköta om honom, just för att han är så mysig och verkligen uppskattar det. Lilla sötis ^^

Kommentarer
Postat av: Ida

naw min lilla nuckiis! saknar honom så :'/

2011-04-05 @ 15:52:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0