Ridlägervecka med fina Bellman

Jag vet inte riktigt var jag ska börja.. Jag har haft så otroligt kul och det har hänt så otroligt mycket så.. Nä, jag vet inte alls hur jag ska få med allt. Lägret började iallafall i söndags, klockan fyra, med samling i lägerhuset. Innan det hade vi kastat in våran packning i stugan vi fått, Pompe, som vi även hade förra året. På samlingen pratade de lite om allting då och sedan fick man presentera sig och ha önskemål om hästar. Jag gav dock inga önskemål, hahah. Sedan satt staffan och åsa (som äger och driver stället) och pratade i några minuter och sedan hade de hästar till alla. Jag blev tilldelad Frida, ett dponnysto. När alla fått sina hästar gick vi ner till stallet och borstade och fixade dem innan vi tog ut dem för att rida. Vi red i två grupper (man är totalt 20st på lägrerna) och jag red för Åsa på utebanan. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga om detta, fick verkligen ingen bra känsla med Frida. Vi mer motarbetade varanadra än sammarbetade, haha. Det sa jag även när staffan frågade hur det gått sedan.
Kvällen fortsatte med först en namnlek och sedan lite tänkarlekar som pennan, månen är rund och några till. Vissa är jättelätta och vissa fattar man ingenting av, haha, men kul hade vi endå. Gick och la oss vid tio (tiden alla ska ligga i sängarna men som ingen följer haha) och läg och snckade till elva innan vi somnade.

Måndagen började med stalltjänst för alla och sedan teori och då måste jag säga en sak. Ingenstans finns det så bra teori som på nybygget. De har så himla bra teori och så himla.. Nyttig. Om saker man inte vet någonting om och som man borde kunna. Just den här dagen minns jag inte vad vi hade för teori (vi har haft så många olika att jag blandar ihop dagarna) men det var iallafall jättebra teori. Efter det fick man veta vilken grupp man skulle rida i  (de ändrar grupperna varje dag) och var. Staffan frågade då mig om jag ville testa Bellman istället eftersom jag inte trivdes med Frida och jag sa ja. Så efter teorin började jag göra iordning honom istället, ett brunt, svenskt halvblod som var ungefär 161 i mankhöjd. Han var jättesnäll och så himla söt, hahaha. Men han var.. Himla smutsig. Vet inte riktigt vad jag ska säga men när jag fick honom var han mer grå än brun och hans päls var.. Inte så.. Ja, det är svårt att förklara. Men det såg inte ut som att någon lagt ner tid på honom på ett tag. Iallafall, nu var det min tur att rida för staffan och jag fick rida på utebanan igen. Till allas förvåning (även min egen) så gick det faktiskt bra med Bellman. Staffan sa efteråt att det gick mycket bättre än han räknat med och att det var över hans förväntningar, haha. Egentligen borde det väl ha gått sämre med Bellman än med frida men.. Jag och Bellman fick en mycket bättre känsla, vi fick lixom.. Kontakt och det var så himla kul. Minns inte riktigt vad vi gjorde på lektionen men jag minns att jag var glad, haha ^^
Vi fixade hästarna och åt sedan lunch. Fyllde sedan höpåsar till både Frida och Bellman eftersom det var mina hästar just då och sedan la jag ner mycket tid på att få Bellman fin. Nästa ridpass bestod av att två grupper hade markabete/hoppning och en grupp red ut. Jag blev i en av hoppningsgrupperna och red på utebanan igen för Staffan. Vi hoppade en liten bana på tre hinder, höjd 30cm, eftersom det var markarbete, haha. Bellman var.. Haha, han var fiin. Blev en aning busig efter att vi hoppat klart den lilla banan och lyckades nästan bocka av mig, haha. Vi hoppade banan åt båda hållen och gjorde lite andra saker också. Efter lektionen fick jag beröm för att Bellman var så fin (i utseendet alltså) för att han varit så.. Intefin när jag fick honom, haha.
Kvällen fortsatte sedan med lekar och vi hade lite femkamp. Man är i tre lag, samma lag som stalltjänstgrupperna, och så är det fem olika grenar man ska tävla i då. Den första var att man hade fyra sockerbitar i laget och så skulle man förflytta sig från ena långsidan till den andra i ridhuset utan att nudda marken. Hahah, under den här leken skrattade vi så himla mycket. Körde på taktiken att kasta dem långt vilket gjorde det väldigt svårt att nå dem sedan och jag vet inte hur många tidstillägg vi fick men fan vad kul det var, haha. Sedan körde vi leken att sätta ihop ett träns på tid. Man börjar vid ena långsidan, springer över till andra långsidan, sätter fast en del på tränset och sedan springer man tillbaka och nästa fick köra. Här hade jag vrickat foten rätt ordentligt så jag knappt kunde gå, hahah, så någon annan ur laget fick springa åt mig och jag fick sitta vid tränset. Vårat lag var faktiskt rätt snabbt på att sätta ihop tränset även fast det kanske blev lite missar, haha.

Tisdagen började också med teori, minns inte riktigt vilken vi hade nu heller men den var jättebra den också. Efter det fick vi veta vilka grupper vi skulle rida i och var. Jag fick rida på utebanan igen och den här gången för Åsa. Vi red ett dressyrpass med mycket skänkelvikningar och andra saker har jag för mig. Och fyfaaan vad Bellman är fin, haha. Hans skänkelvikningar i trav är som en dröm, han verkigen.. Dansar. Så underbart att sitta på alltså, haha. Här red jag även utan tiedeman tygeln som han egentligen skulle ha. Hade den första dagen och sedan behövde jag inte ha den i dressyren men hade den på hoppningen för att han blev så himla taggad, haha. Var jättenöjd efter det här passet då han kändes så himla fin och det var så himla kul. Efter det här passet fick jag även höra av Åsa att han inte gått lika fint på hela sommaren och ja.. Då blir man ju lite glad.
Skötte om honom, smörjde utrustningen, fyllde höpåsar och åt lunch. Efter lunch brukar man ha en ledig timma att göra vad man vill. Här kan vi ha börjat träna på våran pjäs (varje stalltjänstgrupp får en pjäs de ska spela upp på fredagen och man får skriva manus och allt). Min grupp fick Snövit och haha, vi hade himla kul medan vi gjorde den.
Eftermiddagspasset bestod av att en grupp hoppade/markarbete och två red ut. Eftersom jag hoppade dagen innan var det min tur att rida ut tillsammans med de andra som också redan hoppat. Vi blev ett rätt kul tåg med femton hästar som alla skulle ut, haha. Uteritterna på nybygget är rätt lugna, bara skritt och trav. Blev kanske inte lika mycket trav som vanligt eftersom vi var så många men vi travade ändå en del. Man rider mycket inne i skogen också, över små berg och sånt. Allting flöt på bra fast ett träns till en ponny gick sönder i första traven, haha. Vi kunde fortsätta iallafall och jag vet inte hur det var trasigt. Vi körde sedan pinnen och red lite olika vägar, sist upp till jaktstugan. Vi red hem nä vi varit borta ett tag, haha.
Hade stalltjäns den här kvällen och fick mocka och kratta ridhuset, inte speciellt kul men jaja, haha. Efter det var det lekar, 24karat. Man är i tre lag (inte stalltjänstgrupperna den här gången) och varje lag börjar på 10000kr. Sedan är det massa olika grenar som olika många från varje lag ska göra och sedan satsar man pengar på vilket lag man tror vinner. En jättekul tävling, verkligen skitkul, med en hel del skratt. När det bara var en gren kvar, en inte-nudda-marken-bana, ledde vi på 20000kr och vi satsade även allt på att vi sjävla skulle vinna den grenen. Dock förlorade vi med fyra sekunder och åkte ner på 0kr, ahahah. Behöver jag säga att vårat lag inte vann? Haha

Onsdagen började också med teori och här hade vi nog hovvård och jag fick lära mig en himla massa nyttiga saker som jag inte visste. Efter det var det dressyrlektion och jag red på utebanan för Åsa igen. Red mycket utan stigbyglar har jag för mig med lite olika övningar och saker. Minns inte riktigt hur det gick men har för mig att det gick bra. Han hade inte varit ute i hagen än den dagen (han står inne på natten) så han var en aning taggad, haha, men det gick väl bra. Inte lika bra som dagen innan men äsch, det gör inget för vi hade kul.
Nästa ridpass var sedan bruksridning/working equitation, en tävling där det gäller att vara felfri och ha snabbast tid. Det finns lite olika svårigheter på banan, öppna en grind, ta en ring från en tjur med en lans, rida igenom ett vattenhinder, flytta på olika saker och lite sånt. Först får man testa allt på banan och det gick bra för bellman och mig, han lyssnade fint. Sedan fick man startordning och undertiden de andra tävlar står man på gräsmattan och betar hästen. Precis när jag skulle starta hittade Bellman värsta busken han drog upp, haha, så första halvan av banan gick ut på att han försökte äta (han har aachennosgrimma så det är inte så lätt) och sprang med huvudet rakt upp i luften för att kunna göra det och därför lyssnade han inte alls på mig, hahha. Vi fick två fel i början av banan men när han sedan äntligen fått i sig allt gick det bra. Han lyssnade fint och var med i vändningarna så vi fick ändå en rätt bra tid. Dock hade vi ju de två felen i början så någon bra placering fick vi inte, haha.
Efter att jag tagit hand om honom var jag funktioner när andra red och sedan släpade vi bort banan. Hade sedan lekar på kvällen, en femkampsgren och lite annat, och det var himla kul. Femkampsgrenen var att man började på en linje, sen skulle man springa fram till ett ridspö, snurra åtta varv, springa fram till en hink med vatten, fylla ett glas, springa till en bräda över en stock, ställa glaset på ena sidan, stampa på andra sidan, fånga glaset, springa och hälla innehållet i en hink och sedan springa tillbaka. Hahaha, behöver jag säg att vi blev riktigt blöta och hade grymt kul? Alla blev så himla snurriga också, jag med, och hahaha, det var så kul att kolla på och även att köra.
Efter det körde vi vattenbrännboll som inte var en femkampsgren och hahaha, så jävla kul. Det är som vanlig brännboll men istället för att konor märker ut banan står det hinkar med vatten där och man måste doppa huvudet i varje hink man springer förbi för att inte bli bränd. Jag var inte med utan var tidtagare och kamerahållare och det var himla kul att se på. Alla blev så himla taggade och så jävla blöta, hahah. Man fick minuspoäng om man kastade bollen på bilarna (hände aldrig, haha), in i hagen (hände flera gånger men bli inte rädda, stod inga hästar där, haha) eller välte en vattenhink och det hände också hela tiden, haha. Gick åt en himla massa vatten också, de fick springa fram och tillbaks med dunkar hela tiden för att fylla på. Himla kul var det iallafall, och himla blött.

Torsdagen inleddes med morgonstalltjäns för min grupp och jag minns inte riktigt vad jag gjorde men någonting var det, haha. Hämtade hästar från hagen, sopade och så. Efter frukost var det sedan teori, sjukdommar, och det var också en jättebra teori. Ridning efter det som började med dressyr med frivilliga hästbyten. Jag valde att inte byta häst eftersom jag var fullt nöjd med Bellman. Det ridpasset blev ingen riktig dressyr för min del. Det gick med en unghäst som busade till det väldigt mycket och inte riktigt skötte sig så jag fick ha den bakom mig hela tiden och ja.. Både jag och Bellman blev lite okoncentrerade när vi hade en studsande häst i rumpan, haha. Kunde inte riktigt rida som jag skulle häller utan var tvungen att anpassa mig efter den bakom för att den inte skulle komma för långt efter och så. Ridpasset gick inte speciellt bra men det var inte så konstigt.
Eftermiddagens ridpass var banhoppning i tre grupper och man skrittade fram ute. Banan bestod av fem hinder, sju språng, som inte var så höga. På nybygget är inte höjden det viktiga, det är vägarna som räknas, så vi hoppade nog max femtio, haha. Framhoppningen gick rätt bra, han blev lite taggad men ingen fara. Sedan hoppade man bana då och då stod alla andra utanför så man var ensam på banan. Sjävla banan gick inte jättebra, haha. Kom lite fel på tredje hindret så blev inget fint språng och landade i fel galopp några gånger också men äsch, jag är inte alls bra på att hoppa och det var kul.
Lekar på kvällen som vanligt och vi hade kul, haha.

På fredagen var teorin förberedelse inför tävling eftersom det skulle vara dressyrtävling efter lunch och det var även rykttävling den dagen. Första ridpasset var iallafall barbacka och hahah, fyfan vad det var kul! Han hade väldigt hög manke och var väl inte riktigt skön att sitta på men han hade himla sköna gångarter och för första gången när jag red barbacka var jag itne ens i närheten av att åka av, haha. Först värmde vi upp lite iallafall och red sedan lite kadrilj. Han kändes faktiskt finfin och det gick bra och var kul, haha. Sedan körde vi lite olika.. övningar, ligga ner raklång på hästen bakåt, damsadel, kaptenvändning i skritt och lite sånt. Åkte faktiskt inte av där heller! Haha. Sedan körde vi tävlingar! Först var det skrittävling, började på ena kortsidan och skulle ta sig till andra. Vi vann! Hahah, först möttes man tre och tre och någon gick till final hela tiden och sedan var det final mellan alla som var kvar då och ja, vi vann, haha. Sedan var det travtävling och där galopperade vi ut oss, hahah. Sedan var det en bollek. Man började på ena kortsidan med en tennisboll i handen, red fram (valfri gångart) till några konor där man skulle lägga bollen, sedan skulle man rida (valfri gångart) och runda en pinne, sen tillbaka (valfri gångart), ta bollen och rida i mål. Jag vann första omgången, haha, och vi körde på galopp med bara lite avbrott för att ta och lämna bollen, haha, men i finalen så klantade vi oss lite. Plötsligt var den där konan jätteläskig och inget man ville gå fram till! Hahaha, kom trea men det var ändå skitkul!
Sedan var det rykttäving då och jag valde att inte knoppa. Han har jättetun man för han har typ exem och har kliat bort det mesta. Borstade honom fin iallafall, haha. På nybygget går det till så att man tar ut hästen i träns och ställer upp den så att de kan bedömma. Bedömmningen gick dels till så att de bedömde hur hästen såg ut då men även på hur bra man skött om den hela veckan. Och gud vad alla hästar var fina! Många hade otroligt snygga knoppar och mängder med glanssprej, haha.
Dressyrträvling efter det och jag skulle starta trea. Framridningen gick åt skogen och det kändes så himla dåligt,blä! Jag tänkte faktiskt stryka mig, haha, för allt kändes så dåligt. Gjorde inte det iallafall utan gick upp till ridhuset och red programmet, lc2. Kändes inte alls bra och efteråt var jag rätt säker på att jag skulle komma sist, haha.
Hade stalltjäns och sedan spelade vi upp våra pjäser! Blev lite fel i våran pjäs men haha, vi hade jättekul. När alla pjäser var klara var det prisutdelning. Jag vann rykttävlingen! Finns ingen chans att jag skulle ha gjort det om det inte handlade om hela veckan, haha, men kul var det eftersom han inte varit så fin när jag fick honom. Vann lite rosa rosetter, haha. Och sedan vann mitt lag femkampen! Haha, vi fick rosa mini-piggborstar, haha. Sedan delade de ut dressyrprotokollen och jag kom fyra! Hade jag aldrig kunnat tro för det kändes verkligen åt skogen fel, haha, men kul var det iallafall.
Kvällen avslutades sedan men lite lekar och spökhistorier och sedan var man kanske uppe en aning för länge eftersom det var sista kvällen.

Lörsdagen började med stalltjänst för alla och ingen teori. Man fick veta vad man skulle göra på avslutningen, hälften skulle rida kadrilj och hälften handy horse. Jag hamnade i kadriljen, precis som jag ville och vi började att träna för den. Gick väl inte jättebra då vi fick några missar, haha, men vi hade kul. Var sedan funktionär när de tränade för handy horse efter att jag skött om Bellman.
Åt lunch lite snabbt och sedan så började föräldrarna komma. Vi samlades ett och dem som skulle rida handy horse tog ut sina hästar. Vi kollade när de red tills de sa att kadriljen skulle göra iordning sina hästar. Tog ut Bellman som hade fått en miniknopp i pannluggen och en fläta i svansen (inte jag som gjorde för jag är inte bra, haha) och sedan gick vi ner till ridbanan. Man rider inte fram innan kadriljen utan börjar när hästarbna fått skritta fram på långa tyglar. Kadriljen gick sådär. Blev lite fel på vissa ställen men äsch, alla var nöjda ändå och glada. Tog in Bellman och fixade honom innan vi gick upp och fikade. Tog min packning till bilen och sa hejdå till alla. Staffan berömde mig igen för att jag tagit så himla bra hand om Bellman och att jag var den som verkligen la ner mitt hjärta på att ta hand om honom och att han inte varit lika fin och gått lika bra på hela sommaren. Han sa också att han inte tror att någon kommer ta hand om honom lika bra som jag gjorde men det hoppas jag verkligen att någon gör för det förtjänar han. Sa hejdå till Bellman vilket var sorgligt som tusan då jag och den söta hästen kommit varandra rätt nära på den korta tiden, vi verkligen.. Passade tillsammans. Åkte däifrån vid tre iallafall och ja. Sorgligt.

Det var min ridlägervecka då och den har varit underbar. Bellman är en helt otrolig häst, gör allt för sin ryttare (även om han blir lite taggad ibland) och otroligt snäll och fin och ååh, haha. Varje morgon smörjde jag in honom med någonting som luktade tjära i hela mankammen och svansroten så hela veckan har vi luktat tjära, haha. Sen har jag borstat och borstat och han har tyckt att det varit så mysigt och nästan sått och sovit. Han är rätt gammal, 19år, men känns inte alls gammal att rida. Han hade en himla massa gamla ärr och sånt vilket gjorde att han kanske inte såg jättefint ut och han var somsagt grå när jag skulle rida honom första dagen men med lite uppryktning blev han himla fin. Jag kommer sakna den hästen otroligt mycket för att han var otroligt fin och.. En aning underbar, även om ridningen inte alltid gick bra. Jag hade en otroligt kul vecka med honom och med alla andra på ridlägret. Jag var säker på att detta skulle bli min sista ridlägersommar men jag är inte lika säker längre för.. Jag hade så himla kul iår, så himla kul. Och jag vill träffa Bellman igen, fina gamla Bellman. Jag är så himla glad att jag fick chansen att rida honom de här gångerna och ååh, jag kommer verkligen sakna nybygget och alla dess saker. Ett så himla underbart bra ridläger.



Nu blev det här inlägget grymt långt och jag räknar inte med att någon ska läsa hela. Det är mer till för att.. Jag vill kunna minnas. Minnas det jag gjorde med Bellman och allt som hände och.. Åh.
Och fler bilder kommer, på fina Bellman och massa annat.

Kommentarer
Postat av: amanda

jag läste hela :D hahah, fast det tog ju ett tag... xd

2011-07-16 @ 14:29:38

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0